شوهرم در تربیت فرزند کمکم نمی کند

در تربیت فرزند با همسرتان به تفاهم برسید

 

همسرم با من در تربیت فرزندم همکاری نمی کند. هرچه می گویم، الگوی پسر، پدر است فایده ای ندارد و در جواب می گوید که در خانواده ما مرد سالاری بوده و ناز زن را نمی کشیدیم. بچه هم وقتی به مهمانی می رویم، شلوغ می کند و همه را به گردن من می اندازد که تربیت تو خوب نبوده. ماندم چه کار کنم؟

 

زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

 

تربیت فرزند، همسر، والدین، نزاع، انعطاف پذیری، خانواده ایرانی، کودک


مشکلی که شما با آن رو به رو هستید، نداشتن تفاهم در زندگی مشترک و بازخورد آن در تربیت فرزندتان است. اگر می خواهید رابطه خود را با همسرتان تغییر دهید و در عین حال راهی برای تفاهم در زندگی مشترک و تربیت فرزند خود پیدا کنید، پیشنهاد می شود که به راهکارهایی که در ادامه مطرح می شود، توجه کنید و به طور کلی بحث و جدل در این باره را کنار بگذارید.
 

با همسرتان به جمع بندی برسید

بحث درباره نحوه تربیت فرزند و شیوه آموزش و راهکارهای آن موضوعی است که باید پیش از تولد درباره آن با همسرتان به تفاهم برسید. در عین حال، هیچ وقت برای حل مشکلات و سوء تفاهم ها دیر نیست. برای رسیدن به درک مشترک، حرف زدن درباره دیدگاه ها و نظرات شخصی بسیار مهم است. درباره تجربه شخصی، دانش و احساساتی که به عنوان یک مادر با آن درگیر هستید با همسرتان گفت و گو کنید. فراموش نکنید حتما نباید به توافق صد درصد برسید اما همیشه حد وسطی وجود دارد که هر دو به عنوان والدین می توانید در آن نقطه به تفاهم برسید.
 

پشت پرده بجنگید

در شرایطی که همسر شما رفتار ناهنجاری در تربیت فرزندتان دارد، پیشنهاد می شود پشت پرده و مخفیانه درباره نداشتن توافق و تفاهم حرف بزنید. لزومی ندارد که حتما در حضور فرزندتان این نداشتن تفاهم یا نزاع را به نمایش بگذارید و فرزندتان نباید درباره اختلاف نظر شما در تربیت و همچنین تصمیماتی که مربوط به اوست، آگاه شود زیرا این مسئله می تواند ابزاری برای پرخاشگری او علیه شما و همسرتان باشد. تعامل دو نفره را فراموش نکنید و بحث و اختلاف نظرها را در پشت پرده مطرح و راه حل مناسبی پیدا کنید.
 

در تربیت انعطاف پذیر باشید

تربیت و آموزش در شرایط مختلف متفاوت است و نیاز به انعطاف دارد. شما در شرایط مختلف نیاز به مشورت، بازنگری در روش ها و اهداف با همسرتان در تربیت فرزند خود دارید. هرچقدر هم به روش خودتان اعتقاد دارید، باز هم به نظر و فکر همسرتان احتیاج دارید. با انعطاف پذیری و کمی صبوری در تحمل مخالفت در برابر همسرتان سعی کنید راهی را انتخاب کنید که به نفع شرایط روحی و عاطفی فرزندتان باشد. توجه داشته باشید گاهی اوقات اشتباه رفتاری فرزند شما نتیجه عملکرد و بازخورد شما و همسرتان است.
 

در تربیت به نفع فرزندتان پیش بروید

طبیعتاً همه اختلاف و تنشی که بین شما و همسرتان وجود دارد، برای تربیت بهتر فرزندتان است اما اگر مسئله اصلی شما تربیت درست فرزندتان است کاری را بکنید که واقعا به نفع اوست. البته شما و همسرتان هر کدام راهی را در پیش گرفته اید که در جهت خیر و صلاح فرزندتان است اما واقعیت این است که شناخت خیر و صلاح کار چندان ساده ای نیست. پیشنهاد می شود به جای ثابت کردن این که راه حل تربیتی شما بهتر است یا همسرتان به توافق مشترک برسید که نزاع را کمتر کنید و از یک کارشناس علوم تربیتی یا روان شناس آگاه در این مسئله کمک بگیرید.
 

قوانین مشترک در تربیت فرزندتان بسازید

اگر دیدگاه شما این است که همه چیز باید همان طور باشد که شما می گویید وگرنه به مشکل بر می خورید، در واقع این برای شما به عنوان یک مادر در تربیت فرزندتان یک شکست بزرگ است. این نظر شما باعث می شود تعامل سالم را با همسرتان از دست بدهید و مدام آماده نزاع و تنش با او باشید. شما نمی توانید تعیین کننده همه چیز باشید چون این منصفانه نیست و همسر شما هم به عنوان پدر در تربیت فرزندتان نقش دارد. پس اگر واقعا دغدغه اصلی شما تربیت فرزندتان است و در عین حال نیاز به همراهی و کمک همسرتان دارید، باید در تدوین قواعد تربیتی از مشارکت و مشورت همسرتان هم استفاده کنید. برای شروع از قوانین ساده استفاده کنید از جمله درباره ساعت خواب فرزندتان، بازی کردن او، تغذیه و نوشتن تکالیفش به توافق برسید و قوانین را وضع کنید.

سبد خرید