تربیت فرزند پسر در ۱۰ قدم!

 

 

تربیت فرزند پسر

 

 

پسرها معمولا به دلایل بیولوژیکی اکثرا شیطنت بیشتر و کارهای خطرناک بیشتری نسبت به دخترها انجام می‌ دهند و معمولا از استقلال و آزادی بیشتر نیز برخوردارند و با توجه به خانواده معمولا با جامعه بیشتر سر و کار دارند و از آنجا که حرف پدر مادر را گوش ‌ندادن و لجبازی‌ کردن در اکثر آنان دیده می ‌شود بنابراین تربیت آنان نیز باید با توجه به این خصوصیات شکل بگیرد.

در این مقاله درمورد تربیت فرزند پسر از بدو تولد، چگونگی تربیت فرزند پسر و معرفی کتاب درمورد تربیت فرزند پسر صحبت می کنیم. پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما در خصوص ” روانشناسی کودک چیست ” و ” اصول صحیح تربیت فرزند ” را مطالعه نمایید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

1. نکاتی برای تربیت کودک پسر

1.1. اجازه دهید بچگی‌ کند و انرژی خودش را تخلیه کند

1.2. آموزش همدلی، بیان احساسات و احترام گذاشتن

1.3. تقویت اعتماد به‌ نفس

1.4. ابراز علاقه

1.5. انتقاد سالم، بدون مقایسه و به اندازه

1.6. آموزش نظم و پاکیزگی

1.7. اعطای مسئولیت و الگوی اجتماعی بودن

2. تربیت فرزند پسر از بدو تولد

3. تربیت فرزند پسر ۶ ساله

4. تربیت فرزند پسر ۸ ساله

5. تربیت تک فرزند پسر

6. کتاب در مورد تربیت فرزند پسر

 

نکاتی برای تربیت کودک پسر

 

برای پاسخ به این سوال که چگونه فرزند پسر خود را تربیت کنیم؟

 

باید به نکات زیر توجه کنید

 

البته لازم به ‌ذکر است که این نکات، نکاتی کلی و بسیار مهم در بحث تربیتی چه درمورد پسر و چه درمورد دختر است و باید قابل توجه والدین قرار بگیرد.

  • اجازه دهید بچگی‌ کند و انرژی خودش را تخلیه کند

 

سعی کنید با فراهم کردن محیطی امن موقعیتی جهت شکوفایی استعدادها و کنجکاوی هایی که منجر به یادگیری است فراهم کنید و بگذارید با تخلیه انرژی و بازی کردن دنیای اطرافش را کشف کند، لذت ببرد و از سلامت روان برخوردار شود.

 

 

علت عصبانیت با راه های درمان عصبانیت شدید

 

 

  • آموزش همدلی، بیان احساسات و احترام گذاشتن

 

همدلی یک مهارت ارزشمند و مهم اجتماعی است

مردانی که یادبگیرند احساسات و خواسته‌های دیگران را درک کنند و به‌آنان احترام بگذارند، قادر به همدلی و بیان احساسات خود باشند مردان بسیار موفقی در زندگی و روابط خود هستند.

با الگوی مناسب بودن، احترام گذاشتن به خواسته‌ها، علایق و تصمیمات فرزندان، همدلی‌کردن و بیان احساسات و برقراری یک رابطه‌ی صمیمی و سالم، همدلی و احترام را به فرزندانتان بیاموزید و به آنان کمک کنید تا احساسات خود را بیان کنند و درمورد هیجانات خود صحبت کنند و حرف زدن را به‌جای دعوا کردن و دادزدن یا کتک‌کاری انتخاب کنند.

 

  • تقویت اعتماد به‌ نفس

اعتماد به نفس از مهم‌ترین و کارمند‌ترین موارد تربیتی است که بسیار برای سلامت روان فرزند در هر سنی تأثیرگذار و حائز اهمیت است.

تقویت حس با ارزش بودن، شایسته بودن و لیاقت بهترین هارا داشتن، توانمند بودن و منحصربه فرد بودن در فرزند و اطمینان داشتن به او بسیار در تقویت حس اعتماد به نفس کمک‌کننده است.

 

تربیت فرزند پسر چگونه است؟

 

 

  • ابراز علاقه

با ابراز علاقه‌ی راحت والدین چه نسبت به فرزندان چه نسبت به همدیگر و بیان جملات زیبای محبت‌آمیز، ابراز علاقه کردن و معنی عشق را به فرزندانتان بیاموزید
فرزندانی که محبت کافی و سالمی را دریافت کرده‌باشند در روابط خود موفق‌تر عمل می‌کنند و از بسیاری خطرات مصون خواهند بود

  • انتقاد سالم، بدون مقایسه و به اندازه

انتقاد بیش از حد همراه با مقایسه نه تنها مفید نخواهد بود بلکه بسیار مخرب نیز هست بنابراین با تذکر دادن، راهنمایی کردن و توضیح علت با زبانی مناسب، جملات واضح، منطقی و به دور از حاشیه در جهت فهم فرزند خود تلاش کنید نه اینکه آن‌ را تخریب کنید.

  • آموزش نظم و پاکیزگی

به ابعاد مختلف شخصیت فرزند خود توجه کنید و ظاهر را فراموش نکنید بنابراین به او مرتب بودن، آراستگی و پاکیزگی را بیاموزید.

  • اعطای مسئولیت و الگوی اجتماعی بودن

همه‌ی کارهای فرزند خود را انجام ندهید به او مسئولیت واگذار کنید چه در اجتماع و چه درخصوص کارهای شخصی و همینطور با الگوی مناسبی بودن در اجتماع رفتار درست و برقراری رابطه، بدست آوردن هویت و جایگاه اجتماعی را به او آموزش دهید.

وضع قوانین سالم و به ‌اندازه و همینطور درصورت سرپیچی در نظر گرفتن تنبیه مناسب

اعمال محدودیت درجهت تربیت کارساز است و تنبیه سالم تنبیهی است درجهت فهم یک حقیقت که در شخصیت فرزند مهم است که باید از روش های درست و منطقی استفاده کرد تا نتیجه‌ی درستی دریافت شود.

 

 

تربیت فرزند پسر از بدو تولد

تربیت پسر به دلیل اینکه ممکن است پسران ارتباط سخت‌تری با والدین برقرار کنند کمی متفاوت ‌تر از دختران خواهد بود تربیت نوزاد پسر نیز با توجه به اینکه پسران دارای سیکل رشدی متفاوت ‌تری نسبت به دختران هستند متفاوت خواهد بود اما با انجام کارهایی از قبیل شنونده خوبی بودن، کم ‌تر نصیحت کردن، تخریب نکردن و اطمینان داشتن، خشونت و تنبیه کم ‌تر، به دست آوردن آگاهی درخصوص رشد کودک پسر در برقراری ارتباط نزدیک و صمیمی تلاش کنند، تربیت بهتری حاصل می‌ شود.

تربیت فرزند پسر ۶ ساله

کودکان پسر معمولا کم ‌تر از دختران مطیع والدین خود هستند، دراین سن کودک بیشتر بیرون از خانه می ‌رود و درمراحل آغازین روابط اجتماعی به سر می ‌برد و ممکن است لجبازی و سرپیچی را زیاد مشاهده کنید بنابراین تربیت کمی چالش برانگیز تر می ‌شود.

اعتماد به نفس درکودک این سنی که تازه پا به عرصه‌ ی اجتماع و روابط اجتماعی گذاشته از مهم ترین موارد است و والدین باید اهمیت این موضوع را به فرزندشان که قرار است در جامعه باشد آموزش دهند بنابراین آنان باید با تشویق ‌کردن و ارزشمند ‌شمردن کودک، تحقیر نکردن، پرهیز ازخشونت و رابطه ‌ی خشونت ‌آمیز،کمک به بیان هرچه بیشتر احساسات و دغدغه ‌ها، و عکس العمل درست نشان‌ دادن در مقابل مشکلات و کارهای اشتباه و راهنمایی‌ کردن در ازای تحقیر و فریاد زدن به افزایش اعتماد به نفس و ایجاد رابطه‌ی هرچه صمیمی ‌تر با فرزند خود تلاش کنند.

 

 

 

تربیت فرزند پسر 6 ساله

 

 

تربیت فرزند پسر ۸ ساله

در این سن کودک در حال گسترش روابط اجتماعی خود است و بیشتر در ارتباط با جامعه و به طبع خطرات آن قرار می‌ گیرد بنابراین آموزش نکات اخلاقی و انسانی از مهم‌ترین موارد تربیتی دراین سن به‌شمار می ‌رود

داشتن انتظارات و اعطای مسئولیت‌ های بیشتر در مسئولیت پذیری و ایجاد حس اعتماد به نفس و استقلال کودک و کمک ‌کننده است. دراین سن که فورانی از ایده و خلاقیت درذهن کودک وجود دارد والدین باید با پرداختن به این موضوع و به ‌وجود اوردن محیطی جهت شکوفایی و پرورش این توانمندی‌ ها و استعدادها تلاش کنند. همچنین به فرزند خود چگونه نه گفتن را بیاموزید.

 

تربیت تک فرزند پسر

 

اصلاح تفکر والدین درباره‌‌‌ی تک فرزندی به عنوان اولین گام در تربیت است
تفکرات و اقدامات افراطی سبب به‌بارگذاشتن نتایج منفی درشخصیت فرزند می‌شود والدین باید کودک خودرا مستقل تربیت کنند

از اقداماتی همچون در اختیار گذاشتن هرآنچه که کودک می ‌خواهد بدون حدو مرز و محدودیت که سبب خودخواهی فرزند می ‌شود، حساسیت بیش از حد نشان دادن، انجام تمام کارها و مسئولیت های فرزند، بخشش‌های بی‌منطق و عدم وجود قوانین پابرجا و نبود قاطعیت و…. خودداری کنند

 

 

 

تربیت تک فرزند پسر

 

 

 

اصول تربیتی یک خانواده تک فرزند با یک خانواده چند فرزند نباید فرق داشته باشد.
قراردادن کودک در مهد کمک کننده است و در آخر والدین باید با به‌ کارگیری روش های تربیتی سالم درجهت جلوگیری از اینگونه مشکلات در کودکان تک فرزند تلاش کنند.

 

کتاب در مورد تربیت فرزند پسر

کتابی به نام تربیت پسران نوشته‌ ی استیوبیدولف نکاتی درمورد تربیت جسمی و روانی پسران بیان می‌ کند. مباحث عمده‌ی این کتاب درباره‌ ی مراحل رشدی متفاوت پسران، تفاوت‌های مغزی و نقش مادر و پدر به‌طور جداگانه در تربیت، رشد جنسی سالم، ارتباط با درس و مدرسه است.

انسان‌ ها برای مواجهه با یک دستگاه یا ماشین باید مطالعه کنند تا بتوانند عملکردی داشته باشند حال والدین با یک انسان مواجه اند نه ماشین بنابراین مطالعه و به‌ دست ‌آوردن آگاهی جزء مهم‌ ترین، بدیهی ‌ترین و ابتدایی ‌ترین کارهایی است که یک والدین باید برای تربیت فرزندانشان انجام دهند.

 

 

 

 

تربیت فرزند چه پسر و چه دختر با مسائل و مشکلات خاص خود همراه است و توجه به این موضوع و به ‌کارگیری روش های درست از طریق بالابردن آگاهی کم ‌ترین کاری است که یک والدین موظف ‌اند انجام دهند آنان به‌شدت مسئول ‌اند چراکه قرار است یک انسان را به جامعه تحویل دهند.

سبد خرید