چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم؟

چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم

 

 

از پوشک گرفتن کودک مرحله مهمی از زندگی کودک میباشد ودر صورتی که به صورت غلط انجام شود میتواند منجر به عوارض مهمی مانند مثانه عصبی،بی اختیاری ادراری در سنین بالاتر یاعود عفونت ادراری شود.

 

چه موقع میتوانیم کودک خود را از پوشک بگیریم ؟

 

 آموزش توالت را به کودک  زمانی انجام دهید که هم شما و کودک شما برای اینکار آمادگی داشته باشید. اگر در استرس روحی حاد به سر میبرید یا دچار افسردگی یا نقاهت بیماری خاصی هستید از انجام اینکارخودداری کنید .اگر از بیماری وسواس رنج میبرید ابتدا با مراجعه به پزشک و مصرف دارو آنرا کنترل نمایید.خانمهای شاغل بهتر است برای اینکه تمام وقت در کنارکودک باشند در سه روز اول آموزش از مرخصی شغلی استفاده کنند.بهتر است تا آموزش کامل کودک از رفتن به مسافرت یا مهمانهای رسمی چندروزه اجتناب کنید.

 

بهترین سن برای از پوشک گرفتن کودک 18 ماهگی تا سه سالگی میباشد.اموزش از پوشک گرفتن کودک به منظوراموزش کنترل ادرار در مواقع بیداری است و کنترل ادرار شبانه خودبخود تا 5 سالگی بدست میاید.

علایم آمادگی کودک برای آموزش توالت کردن:

  • کودک شما اعلام میکندکه پوشک اومرطوب یاخیس است.
  • کودک شما به نظرمیرسدبه صندلی توالت کودک ویاتوالت علاقه مند شده باشد.
  • فرزند شما میگوید که اومایل به رفتن به توالت ویا استفاده ازصندلی توالت است.
  • فرزند شما مفهوم ادرارکردن و خیس شدن را درک میکند.
  • اگرپوشک مرطوب باشد،کودک شما احساس ناراحتی میکند.
  • پوشک کودک شما درطول روز2 ساعت یابیشترخشک میماند.
  • کودک شمابایک پوشک خشک ازخواب بیدارمیشود.
  • کودک شمامیتواندشلوارخودراپایین بیاورد و سپس دوباره بپوشد.
  • کودک شما توانایی حرکتی برای رساندن خود به توالت رادارد.

 

چگونه باید کودکم را برای آموزش توالت آماده کنم؟

 

-اجازهدهید گاهی فرزندشماهنگام رفتن شمابه توالت حضورداشته باشد و در محیط دستشویی احساسراحتیکند.

-اجازه دهیدفرزند تان ادرار و مدفوع را درتوالت ببینید و از او بخواهید تا سیفون توالت را بکشد.

-قبل ازآموزش  توالت به فرزندتان،چندصندلی توالت کودک را در مکانهای مختلف خانه مانند اتاق خواب یا بازی  یا هال  قراردهیدتاکودک بتواند در صورت نیاز در زمان کوتاه خود را به آن برساند.

-اجازه دهید فرزند شما صندلی توالت را تماشا و لمس کند و با آن آشنا شود.

-به فرزندتان بگوییدکه صندلی توالت مطعلق به او است.

 -در ابتدا به کودک اجازه دهید با لباس و مانند صندلی معمولی روی صندلی توالت بنیشند و هر وقت خواست بلند شود تا طرز استفاده از آن را یاد بگیرد.

- پس ازاینکه فرزندتان به صندلی توالت عادت کرد و به طورمنظم با لباسهای خود روی آن نشست،سعی کنیدکودک خود را بدون اینکه شلوارو پوشک به تن داشته باشد،روی صندلی توالت بنشانید.

-گام بعدی این است که به کودک خود نشان دهید که چگونه از صندلی توالت استفاده کند. مدفوع را از یک پوشک کثیف به صندلی توالت ببرید. اجازه دهید فرزند شما انتقال مدفوع از صندلی توالت به توالت را مشاهده کند. اجازه دهید تا کودک شما سیفون توالت را بکشد و ناپدید شدن مدفوع را ببیند

چگونه کودکم را برای استفاده از توالت آموزش دهم؟

 

 پس از اینکه کودک شما باسیفون توالت و نشستن روی صندلی توالت آشنا شد و با آن احساس راحتی کرد، میتوانید آموزش کودک خود را شروع کنید. بر کودک خود شلوارهای کاملا آزاد و راحت به تن کنید.

اکثر کودکان یک بار در روز، معمولا یک ساعت پس از غذا خوردن، مدفوع می کنند.اکثر کودکان یک ساعت پس از صرف یک نوشیدنی بزرگ ادرار می کنند.ولی گاهی مادران از تغییر چهره کودک یا به فکر فرو رفتن کودک یا نشانه های دیگر در کودک خود میتوتنند زمان مورد نظر را حدس بزنند.

علاوه بر نشانه هایی فوق فرزندتان را در فواصل منظم بر روی صندلی توالت قرار دهید. این ممکن است اغلب هر ۱.۵تا ۲ساعت باشد.

وقتی که او در صندلی توالت است با فرزند خود بمانید. خواندن کتاب یا صحبت کردن با فرزندتان هنگامیکه روی صندلی نشسته است ممکن است به کودک شما کمک کند تا آرامش یابد. کودک خود را هنگامی که به صندلی توالت در حمام می آید، تحسین و تشویق کنید، اما اگر فرزند شما ادرار یا مدفوع نکرد ناامید نشوید. با کودک خود صبور باشید.

هنگامی که کودک شما آموخت که از صندلی توالت استفاده کند، فرزند شما می تواند از توالت عادی استفاده کند و مدفوع را آنجا انجام دهد.

 

شورت آموزشی چیست؟

 

پزشکان در مورد اینکه آیا باید از شورت آموزشی استفاده کرد، مخالف هستند. بعضی ها فکر می کنند که شورت های آموزشی ممکن است بچه ها را گیج کند و باعث شود تا آنها فکر کنند که میتوانند از آنها مانند پوشک استفاده می کنند. این ممکن است فرایند آموزش توالت را کند کند. دیگران فکر می کنند شورت آموزشی ممکن است زمانی که کودک شما آموزش می بیند مفید باشد . گاهی اوقات زمانی که برای کودک کنترل مثانه مشکل تر است شورت های آموزشی در شب مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر فرزند من  در شلوار خود ادرار یا مدفوع کند چه باید کرد؟

فرزند شما ممکن است گاه گاه حتی پس از یادگیری نحوه استفاده از توالت  این اتفاق برایش بیافتد. گاهی اوقات، کودکان بسیار شدید درگیر فعالیت های خود می شوند و فراموش می کنند که  باید از توالت استفاده کنند. به طور منظم به فرزند خود برای رفتن به توالت یادآوری کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید ولی اگر این اتفاق افتاد آرام باشید.فرزندتان را تنبیه نکنید به سادگی لباس فرزند خود را تغییر دهید و همچنان به تشویق فرزندتان برای استفاده از صندلی توالت ادامه دهید.

 

چقدر طول می کشد تا کودکم آموزش ببیند؟

 

این زمان برای هر کودک متفاوت است ممکن است از یک هفته  تا 3 ماه طول بکشد . مهم است که شما صبور و حامی باشید. اگر علیرغم سعی فراوان فرزندتان هنوز مقاومت کند یا با آموزش توالت مشکل داشته باشد،ابتداجهت اطمینان از سلامت دستگاه ادراری کودک  با پزشک کودک خود مشاوره کنید. اگر علیرغم سلامتی جسمی کودک شما استفاده از  توالت را یاد نگرفته است به این دلیل  است که کودک شما هنوز برای آموزش توالت آماده نیست و سه ماه بعد مجددا مراحل قبل را تکرار کنید.

 

نکات مهم:

 

-در کودکان با سابقه عفونت ادراری آموزش توالت بسیار مهم میباشد و احتمال عود عفونت ادراری در این زمان بیشتر میشود.

-در صورتی که کودک مبتلا به یبوست مزمن باشد ابتدا یبوست را درمان کنید و بعد مبادرت به اموزش توالت کنید.

-در صورتی که در ناحیه دستگاه ادراری زخم و قرمزی و التهاب وجود دارد قبل از شروع اموزش ادرار کردن باید درمان شود

-به علت عدم تکامل اعصاب مثانه وعدم حجم مناسب مثانه از پوشک گرفتن کودک قبل از 18 ماهگی توصیه نمیشود.

 

دکتر زهرا پورنصیری | نفرولوژیست کودکان

 

 

سبد خرید