دخترم خیلی خجالیه

دختر من ۶ سالش هست و خیلی باهوشه ولی متاسفانه بدلیل عدم اعتماد به نفس و خجالتی بودن اصلا نمیتونه تواناییهاشو نشون بده . از ۱ سالگی بطور کامل حرف می‌زد و کلمه هایی مثل امپریالسم،کوالالامپور،..... رو مثل آب خوردن میگفت .الان توی خونه به شدت فعال هست و هر کاری رو بهش میگی و هرسوالی رو ازش میپرسی مثل برق جواب میده . خیلی از موارد مثل ریاضیات رو بدون اینکه تو مهد باهاش کار کرده باشن یا من و همسرم باهاش کار کرده باشیم از اینطرف و اونطرف یاد گرفته و داره جلو میره. خیلی بابت خجالتی بودنش نگران هستم چون حتی توی آزمون ورودی دبستان مدیر موسسه فکر کرد حرف زدن بلد نیست و سوال‌هایی که ازش پرسید به راحتی همه رو بلد بود حتی خیلی سخت‌تر از اون هم بلد بود ولی چون خجالتی بود یا نگفت و یا اینقدر آهسته گفت که طرف متوجه نشد. لطفا راهنمایی بفرمایید بنده رو. 

روانشناس کودک گفت:
سلام عزیزم
صحبت در این باره مفصله سعی میکنم چند نکته کوتاه بگم که کمکت کنه:

هیچ وقت کودک خجالتی را مورد انتقاد قرار ندهید یا به خاطر خجالتی بودن کودک را مسخره‌ نکنید. حمایت‌گر و همدل باشید و شرایط او را درک کنید. تهدید کردن کودک برای اینکه خجالتی نباشد بدترین کار است. این کار سبب می‌شود که کودک نسبت به این موضوع جبهه بگیرد و حتی اضطرابش هم بیشتر شود.

از کودک بخواهید در مورد دلایل خجالت کشیدنش صحبت کند؛ از چه چیزی می‌ترسد؟

با فرزندتان در مورد زمان‌هایی که خودتان در زندگی خجالت‌ کشیده‌اید و نحوه غلبه بر این حس صحبت کنید. از آنجایی که بچه‌ها شما را الگوی خود می‌دانند، حس بهتری در مورد خودشان پیدا می‌کنند و سطح اضطرابشان کاهش پیدا می‌کند.
سبد خرید